HTML

Elektromos robogó akkumulátor tapasztalataim

Mielőtt belefogtam az elektromos robogózásba csak elképzeléseim voltak az akkumulátorok várható élettartamáról, a robogó várható villamos fogyasztásáról - gyakorlatilag arról, hogy megéri-e elektromos robogózni anyagilag vagy ez csak a zöldek költséges hobbija egyelőre. 2 év elteltével már többet tudok erről és szeretném megosztani azokkal, akiket érdekel ez a téma.

Friss topikok

  • Spider: Hello, eladó még a két kétkerekű? csaba#kanczler.hu (2012.10.02. 09:23) Kerékpár vs. elektromos robogó
  • hibrides: Még annyit akartam írni, hogy amikor a sorba-kapcsolt akkukat töltöd a "60"V-s töltőddel: a töltés... (2011.10.28. 08:42) Kezdetektől napjaimig

Kezdetektől napjaimig

2011.10.21. 14:56 efund

2009 őszén sikerült használtan megvásárolnom az alábbi elektromos robogót. 

 

Főbb gyári műszaki paraméterek:

  • Tipus: E-FUN-D
  • motor névleges teljesítménye: 3000 W
  • motor nyomaték: 150 Nm / 80A 120 Nm / 60A
  • végsebesség: 80 km/h (tényleg annyi)
  • mászósebesség 25%-os emelkedőn: 30 km/h
  • hatótávolság: 120 km(30km/h); 100 km(60km/h);
  • motor típus: BLDC (kefe nélküli egyenáramú dobmotor)
  • dob motor max. hatásfoka: 94%
  • hajtásátvitel: direkt hajtás (60 V-os HUB motor)
  • akkumulátor: BB - zárt rendszerű ólomakkumulátor, 5 db x 12 V - 50 Ah
  • töltési idő: használattól függően 6 - 8 óra
  • áramfelvétel 30 km/h-nál: 8-10 A
  • tárcsafékek elöl és hátul
  • hidraulikus lengéscsillapítók
  • szín: piros
  • terhelhetőség: 120 kg
  • gumiabroncs mérete: 13" x 4.0
  • nettó súly: 95 kg
  • akkuk súlya: 5 x 16.5 kg
  • mérete (mm): 2000 h x 690 sz x 1210 m
  • hatótávolság: 100 km egy feltöltéssel max. 30 km/h sebességnél

A motort a munkahelyemre való bejáráshoz vettem az éppen aktuális benzines robogóm kiváltására. Az alábbi célokat szándékoztam megvalósítani:

  1. A mindennapi bejárás költségének a csökkentése
  2. A bejáráshoz használt jármű karbantartási és szervizköltségeinek a csökkentése
  3. Környezetbarát közlekedés használata

Otthontól az irodáig 12 km a táv, amelyet oda-vissza, télen-nyáron motorral teszek meg, az egyetlen kivétel az a néhány nap, ami alatt a hókotrók eltakarítják a havat az útvonalamról. Ez a táv teljes évre kivetítve ~5800 km. A korábbi benzines robogóm 4L/100km-es fogyasztásával számolva ez 232L benzin évente. A vásárlás idejekor még 300Ft/L alatt volt a benzin ára (mostanra több, mint 30%-ot emelkedett), ezért akkor ~70.000 Ft volt az éves benzinköltségem a bejárásra. Az elektromos robogóm bemért energiafogyasztása ~6 kWh / 100 km-re jött ki, amely az éves távomon összesen 348 kWh-ás fogyasztást jelentett. Az akkori 35 Ft / kWh-ás villamos energia árral beszorozva ez 12.200 Ft évente (az áram díja is emelkedett közben ~30%-ot). Ez évi ~57.800 Ft megtakarítást jelent. Mivel a motor akkumulátorainak a cseréje ~150.000 Ft lesz, ezért ahhoz, hogy "nullán" legyek ~3 évig kell tudnom használni a gyári akku csomagot, ami összesen 17.400 Km-t jelent. A fenti összefüggés mostani benzin (400 Ft/L) és villamos energia (45 Ft/kWh) árakon két év alatti "megtérülést" eredményez, vagyis 11.600 km-t, ennek a távnak már a közelében vagyok.

Ennél a menettávolságnál lennék gyakorlatilag nullán, de nekem mégis ez a kitűzött cél, hiszen a fenti kalkuláció nem tartalmazta a benzinrobogó rendszeres és alkalmi karbantartási és szervizköltségeit illetve a morális ön-vállveregetést a füstmentes közlekedés megvalósításáért.

Azt valószínűleg sokan nem tudják, hogy állítólag egy benzines robogó motorja 2500 alkatrészből áll, míg egy elektromos robogó összesen 250-ből. Nincs rajta, ami elromoljon és ezt meg tudom erősíteni az eddigi tapasztalataim alapján. Persze vásárlás után első dolgom volt, hogy szilikonnal kikentem (vízhatlanítottam) az összes kábelcsatlakozást és a motorvezérlőt, mert féltem a beázástól.

Jelenleg a kilóméter óra 10.800 Km-nél áll, az akkuk még jók, bár a hideg miatt a hatótáv már a nyárinak a felére csökkent. Annyit elárulhatok, hogy az akkumulátorok már az elmúlt telet sem bírták volna ki és megadták volna magukat ~5000 km megtétele után. Kétségbeesésemben el kezdtem olvasgatni az interneten fellelhető angol nyelvű szakirodalmat akkumulátor témában, mivel nem szerettem volna az index fórumain elégedetlenül beírogató e-robogó tulajdonosok közé kerülni.

Kitaláltam magamnak egy egyszerű módszert és ennek köszönhetően az akkuk átvészelték az elmúlt telet s csak remélni tudom, hogy az ideit is sikerül leküzdeniük.

Ezt az információt szeretném közkinccsé tenni a jelenlegi vagy leendő elektromos kerékpár/robogó tulajdonosok körében, ez ennek a blognak a célja. Úgy érzem, hogy az akkuk ilyen jellegű karbantartásáról szóló anyag hiánypótló, én legalábbis nem tudok róla, hogy létezne internetes oldal, amely hasonló témában írt volna összefoglaló jelleggel. Rá kellett időközben arra is jönnöm, hogy a hozzáértő kereskedő cégek legtöbbször tisztában vannak a sorbakötött ólomakkumulátorok cellakiegyenlítésének vagy szulfátmentesítésének fontosságával, de kereskedelmi (és garanciális!) okok miatt ezt az információt mégsem osztják meg a vásárlókkal.

A következő bejegyzésemben magáról a módszerről fogok részletesen írni.

7 komment

Címkék: robogó újraélesztés tapasztalat akkumulátor elektromos tönkrement ólom efun d 3000w cellakiegyenlítés szulfátmentesítés ólomakku

A bejegyzés trackback címe:

https://elektromosrobogo.blog.hu/api/trackback/id/tr703320069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hibrides 2011.10.27. 10:51:01

Lítiumos aksira még nem gondoltál?

hibrides 2011.10.27. 11:26:30

A robogód irigylésre méltó; kár, hogy az energia-készletére már nem tellett a gyártónak! 3kW-s névleges teljesítményű motorhoz 6kW-nyi ólmot kellene cipelni ahhoz, hogy az akkuk élettartama ne rövidüljön! Mivel ez egy hatalmas súlytöbblet és helyigény; ezért a lítiumos akku lehet egyedül a célravezető megoldás Neked!
Sajnálatra méltó hibát követtél el akkor, amikor az elektromos aktivátort rákötötted az akkuidra! Az indító akkuknál előnyösen használható aktiváló szerep meghajtó-akkumulátorok esetében visszafelé sül el! Többen kipróbáltuk; a masinánk fickósabban mozgott az aktivátornak köszönhetően, de a hatótáv lényeges csökkenése látta ennek a kárát! Szerintem még mindig nem késő; vedd le és tedd félre az aktivátort, ha nem akarod a hatótáv további csökkenését! Ha kérdésed van; gyere az elektromos kerékpár index fórumra! Üdv.: Béla (dube 1)

efund 2011.10.27. 12:38:40

@hibrides:

Szia Béla, de gondoltam rá, mint lehetőségre a gyári ólomakku garnitúra cseréje esetén. Sajnos pillanatnyilag nem vagyok róla meggyőződve, hogy a jelenlegi 2-3-szoros ár az ólomakkuk árához képest valóban min. 2-3-szoros futásteljesítményt eredményez. A sok esetben megadott várható 10 éves élettartamot még senkinek sem volt lehetősége kipróbálni, annyira új még a technológia. Olyannal viszont már találkoztam a visforvoltage.org vagy más elektromos járművekkel foglalkozó oldalak fórumain, hogy az én jelenlegi ~11000 km-es futás-teljesítményem alatt is már jelentős kapacitáscsökkenés jelentkezett BMS-sel is felszerelt lítiumos akkuknál... Szóval majd ha lesz egy számomra hiteles ember (gyártó vagy kereskedelemben érintett személy nem számít) aki beszámol arról, hogy ő már pl. harmincezer kilóméternél tart és hasonló körülmények között használ (télen is) egy hasonló teljesítményű motort (3kW és nem harminccal jár), akkor meg leszek győzve, addig maradok szkeptikus a lítiumos akkukkal szemben (is).

Az akku aktivátort illetően szerintem nincs igazad. Még nem találkoztam senkivel, aki ilyen teljesítményű járművel ilyen távolságot tett volna meg (minden más külföldi EFUN felhasználó már 4-5000 km után kénytelen volt akkupakkot cserélni és a magyar robogós fórumon is ennél kisebb távokat láttam). Bár én ezt a magas futásteljesítményt nem az akku aktivátornak tudom be, hanem a cellakiegyenlítésnek, de ártani biztosan nem árt.

A felhívást köszönöm az e-kerékpár indexes fórumára, de az elektromos kerékpár számomra nem jó alternatíva (bocs). Én kerékpározok is, a motort csak oda használom, ahová már a távolság és/vagy a rendelkezésre álló idő miatt nem tudok elbringázni vagy nincs lehetőségem a zuhanyzásra (lásd munkahely). Szerintem alapvetően rossz az a tendencia, hogy vidéki kisvárosokban és falvakban nagyos elszaporodott az e-biciklin ülő néni és bácsi (Hajdú-Bihar megyében legalábbis). Ők korábban biciklivel közlekedtek, de kényelmi szempontok miatt lemondtak erről az egészséges mozgásformáról, amely sokuk esetében már amúgy is az utolsó dinamikus mozgásforma volt.

Szóval a mondandóm zárósora az, hogy már azok is elektromos kerékpárra ülnek, akik egyébként kerékpározhatnának is és ez ebben a mozgásszegény világban nem jó.

Üdv: Józsi

hibrides 2011.10.27. 14:39:19

Kedves Józsi!
Félreértettél!
Mivel e-mail-ed nem publikus; ezért hívtalak az >elektromos kerékpár index fórum<-ra! Ezen a fórumon már találkozhatsz olyan kollégákkal, akik építenek, javítanak a Tiedhez hasonló kategóriájú masinákat! Néha benézünk az elektromos robogó oldalára, rendszeresen átjárunk az elektromos autókhoz, de igazán otthon az elektromos kerékpár oldalon vagyunk! Jobb lett volna ha az elektromos autó index fórumra invitállak? Valószínű, hogy igen, mert ott több olyan kollégával találkozol, akik nagy tapasztalatokkal rendelkeznek a lítiumos akkumulátorok terén! Az elektromos kerékpárosok között sajnos vannak olyanok, akik alulméretezik a pakk kapacitását, s mégis a technika hibájának róják fel a járművük rövid hatótávját!
Ha meghajtásra gyártott ólom-akkut hasonlítasz össze meghajtásra gyártott lítiumos akkuval: rá fogsz jönni, hogy a drágábban megvásárolt lítiumos az olcsóbb, de azonos kapacitású pakkokat hasonlíts össze! Az én robogóm 1kW-s, ennek energia-ellátására 1 kW LiFePO4-s, vagy 2 kW(!) Greensaver (szilikon) akku szükséges! 1kW LiFePO4 töltővel, kiegyenlítővel kb. 150eFt; 2kW Greensaver töltővel kb. 125eFt. Neked ennek háromszorosára van szükséged a lítiumosból és hatszorosára a szilikonosból ahhoz, hogy tíz évre letudd az akku gondját!
Hidd el; nem szabad aktivátort hagyni a meghajtóakkun! Tedd félre és nem csökken olyan mértékben tovább a hatótávod, mint eddig!
16 V-s tápegység; elképzelhető, hogy ennek javító hatására él még az aktivátorral bombázott pakkod!
Létezik speciális töltéskiegyenlítő elektronika is; olyat Tóth Márió tudna Neked készíteni; őt is az elektromos kerékpár index fórumon érheted el! Ennek a kiegyenlítőnek pont az a lényege, hogy a sorba-kötve töltött akkuk feszültségét nem engedi egymástól elugrani! Te valójában vegyes-töltést alkalmazol; előbb sorosan feltöltöd az akkukat, majd párhuzamosan töltesz egymástól teljesen független öt töltővel!
Ha mégis eljönnél az elektromos kerékpár index fórumra; jelezd, hogy ki vagy!
További szép napot, üdv.: Béla

efund 2011.10.27. 15:54:45

Köszönöm, ha így áll a helyzet, akkor lehet megkeresem azt a fórumot is - az elektromos autós index fórumot olvasgattam már. A FOREX-féle gyári töltéskiegyenlítőket ismerem, de én inkább a 12V-os blokkonkénti töltés mellett döntöttem, amit eddig nem bántam meg.

"Ha meghajtásra gyártott ólom-akkut hasonlítasz össze meghajtásra gyártott lítiumos akkuval: rá fogsz jönni, hogy a drágábban megvásárolt lítiumos az olcsóbb, de azonos kapacitású pakkokat hasonlíts össze!"

Erre majd csak akkor fogok rájönni, ha valaki példát mutat, de azt a jó néhány évet még ki kell várni...

"1kW LiFePO4 töltővel, kiegyenlítővel kb. 150eFt; 2kW Greensaver töltővel kb. 125eFt. Neked ennek háromszorosára van szükséged a lítiumosból és hatszorosára a szilikonosból ahhoz, hogy tíz évre letudd az akku gondját!"

Látod? 3×150.000 Ft és ez még csak teória marad (az, hogy kibírja a 10 évet és a min. 30-40E+ kilómétert...

hibrides 2011.10.28. 08:00:37

Kedves Józsi!
Tégy a legjobb belátásod szerint!
Elektromos kerékpár index fórum: nem csak a vénasszonyok gyülekezőhelye!
Elektromos autó index fórum: keresd a kapcsolatot "E-life"; ő profi felhasználó!
Üdv.: Béla

hibrides 2011.10.28. 08:42:22

Még annyit akartam írni, hogy amikor a sorba-kapcsolt akkukat töltöd a "60"V-s töltőddel: a töltés folyamán mérj rá (többször) az egyes akkuk feszültségére, hogy tisztább képet alkothass az akkuidról!
A továbbiakban megtalálsz, ha keresel!
Üdv.: Béla
süti beállítások módosítása