2009 őszén sikerült használtan megvásárolnom az alábbi elektromos robogót.
Főbb gyári műszaki paraméterek:
- Tipus: E-FUN-D
- motor névleges teljesítménye: 3000 W
- motor nyomaték: 150 Nm / 80A 120 Nm / 60A
- végsebesség: 80 km/h (tényleg annyi)
- mászósebesség 25%-os emelkedőn: 30 km/h
- hatótávolság: 120 km(30km/h); 100 km(60km/h);
- motor típus: BLDC (kefe nélküli egyenáramú dobmotor)
- dob motor max. hatásfoka: 94%
- hajtásátvitel: direkt hajtás (60 V-os HUB motor)
- akkumulátor: BB - zárt rendszerű ólomakkumulátor, 5 db x 12 V - 50 Ah
- töltési idő: használattól függően 6 - 8 óra
- áramfelvétel 30 km/h-nál: 8-10 A
- tárcsafékek elöl és hátul
- hidraulikus lengéscsillapítók
- szín: piros
- terhelhetőség: 120 kg
- gumiabroncs mérete: 13" x 4.0
- nettó súly: 95 kg
- akkuk súlya: 5 x 16.5 kg
- mérete (mm): 2000 h x 690 sz x 1210 m
- hatótávolság: 100 km egy feltöltéssel max. 30 km/h sebességnél
A motort a munkahelyemre való bejáráshoz vettem az éppen aktuális benzines robogóm kiváltására. Az alábbi célokat szándékoztam megvalósítani:
- A mindennapi bejárás költségének a csökkentése
- A bejáráshoz használt jármű karbantartási és szervizköltségeinek a csökkentése
- Környezetbarát közlekedés használata
Otthontól az irodáig 12 km a táv, amelyet oda-vissza, télen-nyáron motorral teszek meg, az egyetlen kivétel az a néhány nap, ami alatt a hókotrók eltakarítják a havat az útvonalamról. Ez a táv teljes évre kivetítve ~5800 km. A korábbi benzines robogóm 4L/100km-es fogyasztásával számolva ez 232L benzin évente. A vásárlás idejekor még 300Ft/L alatt volt a benzin ára (mostanra több, mint 30%-ot emelkedett), ezért akkor ~70.000 Ft volt az éves benzinköltségem a bejárásra. Az elektromos robogóm bemért energiafogyasztása ~6 kWh / 100 km-re jött ki, amely az éves távomon összesen 348 kWh-ás fogyasztást jelentett. Az akkori 35 Ft / kWh-ás villamos energia árral beszorozva ez 12.200 Ft évente (az áram díja is emelkedett közben ~30%-ot). Ez évi ~57.800 Ft megtakarítást jelent. Mivel a motor akkumulátorainak a cseréje ~150.000 Ft lesz, ezért ahhoz, hogy "nullán" legyek ~3 évig kell tudnom használni a gyári akku csomagot, ami összesen 17.400 Km-t jelent. A fenti összefüggés mostani benzin (400 Ft/L) és villamos energia (45 Ft/kWh) árakon két év alatti "megtérülést" eredményez, vagyis 11.600 km-t, ennek a távnak már a közelében vagyok.
Ennél a menettávolságnál lennék gyakorlatilag nullán, de nekem mégis ez a kitűzött cél, hiszen a fenti kalkuláció nem tartalmazta a benzinrobogó rendszeres és alkalmi karbantartási és szervizköltségeit illetve a morális ön-vállveregetést a füstmentes közlekedés megvalósításáért.
Azt valószínűleg sokan nem tudják, hogy állítólag egy benzines robogó motorja 2500 alkatrészből áll, míg egy elektromos robogó összesen 250-ből. Nincs rajta, ami elromoljon és ezt meg tudom erősíteni az eddigi tapasztalataim alapján. Persze vásárlás után első dolgom volt, hogy szilikonnal kikentem (vízhatlanítottam) az összes kábelcsatlakozást és a motorvezérlőt, mert féltem a beázástól.
Jelenleg a kilóméter óra 10.800 Km-nél áll, az akkuk még jók, bár a hideg miatt a hatótáv már a nyárinak a felére csökkent. Annyit elárulhatok, hogy az akkumulátorok már az elmúlt telet sem bírták volna ki és megadták volna magukat ~5000 km megtétele után. Kétségbeesésemben el kezdtem olvasgatni az interneten fellelhető angol nyelvű szakirodalmat akkumulátor témában, mivel nem szerettem volna az index fórumain elégedetlenül beírogató e-robogó tulajdonosok közé kerülni.
Kitaláltam magamnak egy egyszerű módszert és ennek köszönhetően az akkuk átvészelték az elmúlt telet s csak remélni tudom, hogy az ideit is sikerül leküzdeniük.
Ezt az információt szeretném közkinccsé tenni a jelenlegi vagy leendő elektromos kerékpár/robogó tulajdonosok körében, ez ennek a blognak a célja. Úgy érzem, hogy az akkuk ilyen jellegű karbantartásáról szóló anyag hiánypótló, én legalábbis nem tudok róla, hogy létezne internetes oldal, amely hasonló témában írt volna összefoglaló jelleggel. Rá kellett időközben arra is jönnöm, hogy a hozzáértő kereskedő cégek legtöbbször tisztában vannak a sorbakötött ólomakkumulátorok cellakiegyenlítésének vagy szulfátmentesítésének fontosságával, de kereskedelmi (és garanciális!) okok miatt ezt az információt mégsem osztják meg a vásárlókkal.
A következő bejegyzésemben magáról a módszerről fogok részletesen írni.